21 augusti 2009

Men vänta nu ett slag..

Det här är en intressant diskussion, för och nackdelar med vaccin och den nya influensan.
Karin Bojs skriver i DN att argumenten för att inte ta vaccinet skulle vara att man skiter i gravida och andra medmänniskor. Att ta vaccinet när det kommer skulle enligt henne vara en solidarisk handling gentemot de som tillhör riskgrupperna.

Men vänta nu ett slag, det är något som inte stämmer riktigt med det resonemanget! Jag har inget emot att vaccinera mig mot sjukdomar (jag har dock aldrig, vad jag vet, haft någon influensa och ingen i min släkt säger sig ha har haft det vilket visserligen får mig att fundera på om jag behöver ett vaccin..) men är det inte så att de som jag ska visa solidaritet med också är de som får vaccinet först av alla?
Jag tillhör ingen riskgrupp, om jag nu väljer att vänta med att ta vaccinet så är väl det en solidarisk handling också? Då kan ju alla andra få vaccinet innan mig!

Bara en fundering till.. Riskgrupperna kommer ju att vara vaccinerade innan mig, varför skulle då min vaccinering efteråt utgöra en solidarisk handling?

Sen de som funderar över vaccinets eventuella farlighet / ofarlighet. Vad är anledningen till att man börjar med att vaccinera riskgrupper först? Det är ju de som har störst nytta av vaccinet oavsett om det ger biverkningar eller inte, ställt i relation till influensans farlighet hos den gruppen de tillhör.

Överlag är det för mycket snack och för lite verkstad. När kommer vaccinet? Hur ska vaccineringen organiseras? Om min solidariet är så viktig, hur anser DN att jag ska agera för att vara riktigt riktigt solidarisk?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Undersökande journalisten Jane Burgermeister stämmer WHO för folkmord - www.theflucase.com

Johan sa...

Lite väl drastiskt kanske? En rubrik från thefluecase: "Swine flu conference in Washington DC predicts end of the USA as a result of swine flu pandemic".. Ger mig flashbacks från 90-talet, Fox Mulder och Dana Scully jagade den utomjordiska konspirationen som hotade allt mänskligt liv.

Che Borashka sa...

Enligt theflucase.com ligger Illuminati bakom pandemin. Därmed hänförs Jane Burgmeister till kategorin "knäppisar".

Johan sa...

Knappast oväntat..

"Världskonspirationsteorierna består av tre grundläggande element: en (eller flera) kraftig(a), ond(a) och hemlig(a) grupp(er) som aspirerar på världshegemoni, agenter som utsträcker gruppens makt över hela världen och en liten men tapper grupp som desperat försöker avvärja katastrofen."

(http://www.vr.se/huvudmeny/arkiv/1999/tvarsnittnr41999/denstorasammansvarjningenkonspirationsteoriernasidehistoria.4.26b8f17610eb6e9ba5c800056.html)