9 augusti 2009

Knappast bara trä i lasten

DN rapporterar att "Artic Sea" nu är försvunnet liksom dess trälast värd 13 miljoner. Fartyget utsattes för en påstådd kapning i mellan Öland och Gotland tidigare i somras men kaparna ska ha lämnat fartyghet tomhänta. Senast kända position är i engelska kanalen. Detta väcker ju en del intressanta frågor! Först kapat och sedan försvunnet? Vad är sannolikheten för den typen av händelse? Det är oundvikligt att börja tänka konspiratoriskt när man läser om händelser som denna!

I en intervju med bloomberg säger att fartygets ägare att inga nya besättningsmän finns ombord utan alla är gamla pålitliga anställda. Tanken måste iaf ha föresvävat ägarna att någon i besättningen har varit inblandad på något sätt, eller?

Vad handlar detta om? Att någon vill stjäla trä för 13 miljoner kronor? Knappast troligt, att organisera en kapning som denna kostar under alla omständigheter mer än vad trälasten var värd. SVD skriver att lasten är värdefull, men på vilken skala? "Polar Mist" hade guld och silver ombord till ett värde om 127,5 miljoner kronor när den gick till botten, dvs. 10 ggr mer. Men om "Arctic Sea" transporterat guld hade vi säkerligen sett mer uppståndelse om det!

Narkotikasmuggling från Finland till Algeriet? Känns ju helt fel! Droger finns det gott om i Afrika men vilka kontraband är det som går åt andra hållet? Jag kan bara tänka mig en sort och det är VAPEN!

Några tänkbara scenarion:

1, Kapningen ägde aldrig rum utan det skedde andra händelser ombord vilket man senare skyllde på kapare, dessa händelser var upprinnelse till vad det nu må vara som gjort att fartyget nu är försvunnet (vilket också är ett relativt begrepp - om det inte har sjunkit plötsligt så finns det ju någonstans).
2, Kaparna var inte ute efter något på fartyget utan lämnade istället något ombord som nu är orsaken till varför fartyget är försvunnet.
3, Kaparna hittade inte det som de sökte efter första gången, men detta något är nu orsaken till varför fartyget är försvunnet. Antingen att kaparna har återkommit eller så har de ursprungliga organisatörerna av transporten också organiserat fartygets försvinnande.
4, Kaparna var ute efter att verifiera att något fanns ombord och gjorde det, att fartyget nu är borta är en konsekvens av detta något fanns ombord och att kaparna fick reda på det.

Vilka var kaparna och vad var deras motiv är lika intressant som lasten. Rör det sig om nationella intressen eller är det fria marknadskrafter som har agerat? Det är iaf inte greenpeace som slagit till, under förutsättning att det verkligen skett någon kapning!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det känns lite fånigt att du tror att jag är så dum att jag går på ditt försök att känna mig "utvald".

Johan sa...

Öhh.. ja jag vet ju förstås inte vad dina röster säger dig men jag försöker iaf inte få någon att känna sig utvald!