14 augusti 2009

Microsoft vs Google

IDG rapporterar att ett företag i Kungsör har valt att gå över till Google Apps från att tidigare ha använt Exchange. Knappast någon världsomstörtande nyhet men Microsoft har ändå all anledning att vara oroliga! De senaste 10 åren har rubrikerna nämligen varit helt tvärtom, då har det nästan alltid handlat om att företag och organisationer har gått från något annat system till Microsoft.

Är detta ett trendbrott vi bevittnar? Det är kanske lite för tidigt att säga det, men en tendens finns där!

Företag är idag beredda att ompröva gällande modeller för hur de köper IT-funktioner. Ekonomiska köpare har väldigt lätt att fatta beslut ifrån Googles affärsmodell, 400 kronor per användare och år är 33 kronor per månad och användare. Inte ens storföretag med volymfördelar kommer ned i den sortens pengar för E-posttjänster som dessutom är direkt integrerade i de allra flesta mobiltelefoner.

Motståndet mot den här typen av förändringar har traditionellt sett alltid varit IT-avdelningen. IT-avdelningen ser tjänsten som ett hot mot den egna budgeten, färre system internt innebär mindre omfång på budgeten och färre resurser. IT-avdelningar på mindre företag som det i artikeln har däremot ofta svårt att själva både kunna underhålla och sköta drift på t.ex. ett mailsystem och samtidigt utveckla IT-användningen inom andra områden. Orsaken till det ligger ex. i det som beskrivs i artikeln, man hade problem med det befintliga e-postsystemet och det leder per automatik till att all fokus och energi på IT-avdelningen går åt till att hantera problem. Resultatet blir att verksamheten tappar tålamod och förståelsen för varför de ska betala till en IT-avdelning, oavsett vilka hjältedåd som utförs i problemlösning.

Konsekvenser:

IT-avdelningar som inte förstår nyttan med molntjänster kommer få det tufft hos företagsledningen som ser att konkurrenterna får lägre kostnader, problemfrihet och kan fokusera sin energi på annat än problem.

Teknikkonsultföretag som jobbar mot segmentet småföretag kommer att få det tuffare att sälja Microsoftprodukter framöver.

Microsoft själva försöker lansera egna "molntjänster". Paradoxen i det är att Microsoft som lever på licensförsäljning tvingas, för att försvara sin marknad mot Google, konkurrera med sig själv genom att erbjuda SaaS lösningar på produkter som de också säljer styckelicenser på. Om vi jämför Google och Microsofts lösningar så syns en tydlig skillnad, medan Microsoft är ett företag som dras med en oändligt stor ryggsäck inom IT-området så är Google snabbfotade och har utvecklat grunden i hela sin plattform som en molntjänst. Microsoft kommer aldrig bli marknadsledande inom det området eftersom de då i princip måste ge upp sin grundaffär som är att sälja licenser som skall installeras på servrar som står hos kunden.

Google är redan en marknadsledande aktör inom området SaaS och de kommer, tror jag, äta sig in på Microsofts kaka - kanske just inom small business segmentet som trots allt har mycket att vinna på att anamma detta.

Inga kommentarer: