11 augusti 2009

Ta i trä

Berättelsen om "Arctic Sea" fortsätter. Svenskspråkiga Österbottens tidning rapporterar att fartyget nu ev. ska vara nära sin destionationshamn Beiaja i Algeriet. Samtidigt ska brittisk kustbevakning ha uttalat sig och sagt att kaparna kan ha varit kvar ombord när fartyget passerade genom Engelska kanalen. "Kan" är ju ett relativt begrepp, för allt vad vi vet "kan" ju kaparna var kvar nu också? Eller så "kan" det hända att kaparna aldrig fanns. Svensk polis pekar på att "Det är ett lettiskt-ägt fartyg som seglar under maltesisk flagg, har rysk besättning och finsk last." för att förklara varför ingen bett brittisk kustbevakning att undersöka fartyget lite närmare. Under tiden har fartyget också siktats av portugisiskt spaningsflyg.

Ingen vet ju ens om de verkligen har blivit kapade eller om det är en vals man drog pga. ett urartat ryskt fylleslag. Men antag att båten kapades och att kaparna var kvar? Den 29:e kopplades transpondern som sänder ut position bort, lämpligt nog efter att man passerat genom Engelska kanalen vilken vi kan anta är en av världens mest övervakade och trafikerade farleder. Vad har hänt efter det? Kapare lär inte vara intresserade av uppmärksamhet vilket förklarar varför transpondern stängdes av. Min gissning är i sådant fall att fartyget haft en rendevouz med ett annat fartyg ute till havs och att kapare + kontraband nu befinner sig på en annan båt!

Historien känns, ta i trä, dock väldigt osannolik, vilka rationella kapare skulle våga vara kvar på båten efter det att händelsen rapporterats i världspressen? Eller finns det sådana människor med den sortens dumdristighet / is i magen att de fullföljer och kallt räknar med att svenska polisen inte kommer springa benen av sig för att räkna ut vad som hänt? Fortsättning följer!

1 kommentar:

Anonym sa...

Sen har man ett valdigt enkelt omrade och se vem som kommer och gar GIBRALTAR, det vore val konstigt om dom kom forbi dar ocksa ,om dom ens existerar, Kanske ar det an forkladd ubat , Det hela ar ett javla skamt