19 augusti 2009

HEY, YOU MAY BE TALIBAN IF ....

... You refine heroin for a living, but you have a moral objection to beer..

Ok, de är visst inte talibaner i Malaysia, men på en skala, hur långt bort då? Religiös dubbelmåttstock, kristna får dricka öl men muslimer .. icke, de blir straffade för det. Innebär det att rastafarianer i Malaysia fritt får röka cannabis (ursäkta min okunnighet om rastafarianer inte röker cannabis men jag behövde ett exempel). För mig som sekulariserad svensk är sharialagar något obegripligt, varför försöka blanda ihop religion och juridik? Visst, mycket lagstiftning, rättsprinciper etc. bygger kanske på religiösgrund, 10 guds budord etc. men varför fortsätta blanda ihop det år 2009?

Ok, ni får har det så där i Malaysia om ni verkligen vill ha det så, men allvarligt talat, blir någon religiös muslim mer from av bestraffning? Om det nu är så att muslimer inte får dricka alkohol, uppenbarligen är det så att det är svårt att avhålla sig, kommer bestraffning leda till bättre följsamhet till lagen?

Jag tillämpar iaf min svenska grundlagsskyddade rättighet att uttala min åsikt i frågan.

1 kommentar:

Oskar sa...

"blir någon religiös muslim mer from av bestraffning?"

Om inte annat så är väl det här ett bra skäl att konvertera? Sluta vara muslim så får de dricka hur mycket de vill.

För det kan väl inte vara så att Malaysia är så primitivt att de har infört den fullständiga versionen av Sharia som t o m förbjuder muslimer att byta religion?