9 maj 2004

Söndag..

Vet inte, har lyckats hålla mig hemifrån en hel dag igen. Stack in till stan vid strax efter lunch, gick och letade lite kläder. Hittade manchesterbyxor på HM och Levis på Carlings. 249 respektive 799. Ni kan ju gissa själv vad som kostade vad..

Letade efter en offentlig utredning härom dagen, hade ett bokmärke till den men sedan gick den inte att hitta igen. Mailade regeringen och frågade. Väldigt praktiskt, fick svar igår! En lördag av alla dagar. Så.. här är den:

Statens Offentliga Utredningar - Lobbing

Definitivt något att fundera på. Lobbyism, vi vanliga naiva människor tror att det är vi som påverkar våra folkvalda. Men nix, så är bara inte. Det finns andra agendor. Jag har visserligen den uppfattningen att företagsamhet är det enda som på sikt kan försörja oss, så på det sättet är kanske lobbyism en förutsättning så att även företag kan påverka, jag menar, alla kan ju inte jobba offentligt, några måste arbeta med att producera något, förädla någon järnbit så att den går att sälja typ. Men men..

Jag träffade min kompis från förr, numera vd för ett större svenskt företags verksamhet i ett stort östligt grannland. Han påpekade att Ryssland var ett väldigt stabilt ställe att vara företagare i. Iofs. framhöll han att demokratin kanske inte direkt utvecklats den senaste tiden. Han berättade om hur oligoarkerna fått sina pengar. Där kan vi prata lobbyism. Den som kände förre presidenten på den tiden staten privatiserade allt, han kunde skapa sig en maktplattform. Nu har det ju inte gått så bra för oligoarkerna på sistone. Putin tar tillbaka det Jeltzin gav bort.

Inga kommentarer: