8 maj 2004

Skulle ju egentligen ha varit någon annanstans nu. Men det blev inte så, åkte till min morbror igår och satt och snackade bort hela kvällen. När jag kom hem var klockan nästan 1 och jag tog sovmorgon i morse. Vaknade först när klockan ringde men jag gjorde ytterligare en av mina sista minuten beslut och bestämde mig helt enkelt för att fortsätta sova. Inte lätt det där. Nåja, när jag väl kom upp igen så diskade jag, kokade gröt, åt gröten lyssnades på Ennio Morricone. Bra blandning. Gick igenom bokhögen jag fick med mig igår, Ian Rankin? Skottlands svar på någon engelsk deckarförfattare fick jag höra. Några andra bra böcker var där också, får gå igenom dem senare. Jag lämnade ifrån tre böcker i utbyte:
1, En Andy McNab bok, Andy är mest känd för att han och hans grupp SAS soldater misslyckades ganska tappert i första Irak kriget. Nu försörjer han sig på att skriva, jag vet inte vad jag ska kalla dem? Den moderna motsvarigheten till kiosklitteratur? Agentromaner.. han försöker ge dem den rätta trovärdigheten i varje fall. Ungefär som Hans Holmér, han försökte ju också ge sig på författarskrået efter att han misslyckades följa spåret till Mördaren.
2, En Michael Crichton bok. Prey. Nanoteknologin ter sig skrämmande. Speciellt när den programmeras att bete sig som små predatorer. Kanske inte riktigt trovärdig.
3, En bok av Frederick Forsyth, egentligen en novellsamling. Första berättelsen var bra. Handlade om gammaltestamentlig rättvisa. Resten kunde jag vara utan.

Nåja, det var böckerna det.

Sen då? Eftersom jag bor helt fel och ville ha med mig datorn + träningsväskan och att jag kände mig (trots att jag skulle träna) lat. Så tog jag bilen in till stan. Busskortet räcker visserligen några dagar till och det hade ju varit bra att utnyttjat det men, men. In till jobbet. Trevlig lördag eftermiddag, städarna hade tagit fram grejorna men syntes inte till, annars brukar de alltid dammsuga precis när jag sitter och surfar. Startade igång datorn och gjorde i princip inte något annat än att jag kollade mailen och sedan gick jag ned till eriksdalsbadet för att träna.

3,5 km på det förbannade löpbandet. 17 minuter. Därefter ett halvlugnt ostrukturerat träningspass. Ostrukturerat såtillvida att jag inte bemödade mig att göra mer än två set i varje övning och jag kan ju erkänna att jag gjorde nog inte max på alla. Knät känns bättre men det är inte ok. Efter 3,5 km började det kännas lite glappt igen även fast det blir bättre och bättre. Ska tillbaka i morgon, körde inte rygg och bröst idag och jag kan köra knäövningar / ben i morgon också om jag låter bli att springa.


Blev plötsligt sugen att installera något fildelningsprogram och ladda ned lite musik. Såg på någon repris i morse och artisten Dilba (vad spelar hon för musik egentligen? Har ingen aning.) var med, hon gillade visst Fred Åkerström. Nu sitter jag och funderar på om jag ska ladda ned eller gå och köpa en cd-skiva. Det lär väl lösa sig.

Då återstår att hitta på något ikväll. Kill bill 2 eller stan? Kanske stan, jag sitter och kollar på alltomstockholm, frågan är om jag kommer gillar att dra runt själv?

Läser Robert Aschbergs krönika i AB.. Intressant att han läser tidningen Befäl, nåja, det han skriver i krönikan är högst tänkvärt. Det här är en utveckling som pågått sedan kalla krigets slut. Världen fick helt plötsligt mängder med män (ja uteslutande män ägnar sig åt detta) över med militära kunskaper. De erbjuder idag sina tjänster som privata säkerhetskonsulter, vakter som vaktar oljepipelines, livvakter etc. KelloggBrownRoot är ett företag som i åratal byggt amerikanska arméns baser. Vi i sverige anlitar Skanska istället.

Aftonbladet, Robert Aschberg: Yrkesmördare finns numera på börsen

Inga kommentarer: