2 juli 2009

Telenor iphone tether inställningar

Det var lite frustrerande. När jag köpte min iPhone gick det inte att låsa upp den så att den skulle fungera med jobbets Telenor SIM. Först nu i juni började det lossna när Apple släppte sitt iPhone OS 3.0 och Dev Team uppdaterade sin yellowsn0w upplåsning till ultrasn0w. Äntligen kunde jag använda jobbets flat-rate internet! Men ett problem återstod, när jag hade uppdaterat min iphone till 3.0 med Telia SIM så gick det att dela ut Internet anslutningen till min PC.. Men med ett Telenor SIM var det tvärstopp! Meny-alternativet bara försvann dessutom! Hur löser man detta? Jag försökte logga in på www.telenor.se och skicka ut en konfig via deras tjänst.. hände inget! Jag googlade och hittade en site som skickade ut .mobileconfig filer men den saknade telenor i listan. Jag laddade ned en för tele2 och försökte ändra utan att lyckas.. Lösningen blev när jag hittade en text om Apples .ipcc filer. Det är någonslags konfigurationsfil som man laddar in via iTunes. För att fixa detta så ska man göra så här:

1, Öppna terminalen och kör kommandot: defaults write com.apple.iTunes carrier-testing -bool TRUE
2, Ladda ned http://ax.phobos.apple.com.edgesuite.net/WebObjects/MZStore.woa/wa/com.apple.jingle.appserver.client.MZITunesClientCheck/version

och leta upp ex. Telenor i xml filen (jag letade upp telenor iaf).
3, I filen finns en sökväg till en .ipcc fil som skall laddas ned för telenor är det denna fil som är intressant.
4, Synka mobilen i iTunes
5, Klicka på "Återställ" i iTunes samtidigt som tangentbordets "option" knapp hålls in
6, Leta upp .ipcc filen från punkt 3. Klart!




Inga kommentarer: