15 november 2009

Min encounter med ryska polisen

Det hände 2005 eller om det var 2004, minns inte så noga, men jag var i alla fall i Moskva. Natten var inte ung, vi hade varit på diverse vattenhål inklusive, det åtminstone då, svenskägda Nightflight och ramlade till sist ut från något hak på någon gata jag idag inte längre kan minnas namnet på. Det var jag och en tapper engelskspråkig rysk medborgare som hade orkat fortsätta till den sena timmen. Tanken var att jag skulle hitta en droska och åka hem och sova, tyvärr uppmärksammade två ryska tonåringar utrustade med kalajsknikov oss först. De unga männen kom småhuttrande gående med pälsmössa och vapnen i rem över axeln och uppmärksammade kanske min engelska eller noterade att mitt utseende kanske var speciellt ryskt, vad vet jag, de kanske bara såg att jag var berusad.

"Passport" var det enda jag minns att de sa med ett "?" på slutet. Bittert fick jag ge upp mitt svenska pass inklusive det livsviktiga fotostatkopierade inresebeviset där alla hotell man bor på ska antecknas. Nästa mening "Problem" med ett "!" kom efter en stunds tafatt granskande av passet.
Tonåringarna hade uppenbarligen fått $ i ögonen, en västerlänning, berusad dessutom, jag skällde ut dem lite på engelska och kallade dem ett och annat på svenska som kanske hade fått en svensk polis att fundera över någon kränkningsparagraf i brottsbalken.

Min tolk försökte förhandla mitt och passets omedelbara och villkorslösa frisläppande. Icke då.

De gjorde klart för tolken att jag kunde få tillbaka mitt pass mot en mindre administrativ avgift varvid jag förklarade att jag inte hade några pengar. De tittade klentroget på mig och sa något om att det inte föranledde några problem, de visste bestämt var närmsta ATM maskin fanns och utgick tydligen från att jag hade plastkorten med mig. Sagt och gjort, vi travade dit och de befriade mig från om det var 1000 Rubel var eller om det var 2000 Rubel var och gav tillbaka mitt pass. Tydligen lyfter en Rysk polisman ca 12000 Rubel i månaden, varför kvällen nog måste ha ansetts ha varit lyckosamt lönsam för de två tappra poliserna.

Efteråt har jag fått höra att man ska ha numret till sin ambassad redo i telefonen och ringa upp direkt. Det enda som skrämmer en mutkolv är utsikten att någon högre upp i hackordningen ska få nys om inkomstkällan och stjäla den av dig. Ett samtal till ambassaden sägs ska göra risken för upptäckt större för polisen nere på gatan, vad vet jag? Vad hjälper för övrigt ett telefonnummer kl 3 på natten? Till sist, man ska inte eller borde inte, som jag, rumla runt och dricka alkohol i Moskva på det sättet, men den stora frågan är då.. Vad ska man annars göra där en höstnatt?

Den här ryska majoren som DN skriver om har gjort vad jänkarna kallar ett "Career limiting move" och börjat prata om det här problemet på Youtube. Jag tror att alla som sett Youtube klippet kan hålla med om att det är en mycket modig man som talar där. Jag hoppas att han får upprättelse genom att systemet reformeras, men jag är realist. Roffarmentaliteten i Ryssland finns som artikeln antyder hela vägen upp till den högsta toppen, så länge det är uppenbart för mannen i uniform nere på gatan att alla över honom stjäl så lär han inte sluta med att ta chansen själv när den kommer.






Inga kommentarer: